Terug

Strategisch Beleidsadviseur Wonen

Solliciteer voor 19-10-25

Strategisch Beleidsadviseur Wonen

Woonopmaat Heemskerk

Wat is vereist?

  • Hbo+/wo opleiding, bij voorkeur in sociale, planologie of bestuurskunde
  • 5 jaar relevante werkervaring
  • Ervaring als beleidsadviseur of strateeg in een bestuurlijke context
  • Ruime kennis van volkshuisvesting, woningmarkt en relevante wet- en regelgeving
  • Je bent sterk in communicatie (zowel in woord als beeld) en kan goed beleid schrijven
  • Je kan goed samenwerken, organiseren en op een verbindende en motiverende manier communiceren
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift
  • Je bent analytisch, creatief en resultaatgericht

Wat krijg je?

  • €4.990 - €6.745 bruto p/m o.b.v. 36 uur (afhankelijk van kennis en ervaring)
  • 32 tot 36-urige werkweek
  • Flexibele werktijden en hybride werken
  • 189,8 vakantie-uren bij fulltime dienstverband (36 uur per week)
  • Persoonlijk opleidingsbudget van maximaal €4.500 bij fulltime
  • Eindejaarsuitkering van maximaal 3% van het bruto jaarsalaris
  • Reiskostenvergoeding van €0,43 p/km en een fietsplan
  • Stoelmassage, vers fruit op kantoor, cafetariasysteem en gezond-op-maat activiteiten
  • Laptop, telefoon, internetvergoeding en thuiswerkvoorzieningen

Wat doe je?

  • 20% Woonoplossingen ontwikkelen op het gebied van Wonen & Zorg
  • 20% Nieuw huurbeleid implementeren en actualiseren
  • 20% Bijdragen aan gemengde wijken en leefbaarheid
  • 20% Prestatieafspraken met gemeente opstellen, monitoren en realiseren
  • 20% Meedenken over nieuwe woonvormen, pilots en experimenten
Powered by Spielwork

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Interesse

Heb je een vraag of ben je geïnteresseerd? Neem contact met ons op.

Vacature

Als Strategisch Beleidsadviseur Wonen bij Woonopmaat ben je verantwoordelijk voor het initiëren van strategie, beleid en uitvoering op het beleidsthema Wonen. Daarbij werk je aan onderwerpen als betaalbaarheid, doorstroming, wonen & zorg, leefbare buurten en prestatieafspraken. Je volgt ontwikkelingen, vertaalt deze naar adviezen en coördineert projecten. Je denkt na over nieuwe woonvormen, zoals woonvormen die het makkelijker maken voor senioren om door te stromen. Ook draag je bij aan onderdelen van het koersplan van Woonopmaat, zoals het creëren van gemengde wijken. Naast het opstellen van beleid stuur je ook aan op de uitvoering, bijvoorbeeld bij het implementeren en actualiseren van nieuw huurbeleid.

Een belangrijk onderdeel van jouw werk is het bouwen en onderhouden van een netwerk met collega’s bij andere woningcorporaties, zorginstellingen, welzijnspartners, gemeenten en andere stakeholders. Zo blijf je goed op de hoogte van wat er speelt op het gebied van wetgeving en wonen én over hoe andere woningcorporaties met deze ontwikkelingen omgaan. Je kijkt goed naar de initiatieven van andere woningcorporaties, spart hier met hen over en gaat na wat er wel en wat niet bij jouw gemeente toepasselijk is en in welke vorm. Ook stem je, bijvoorbeeld bij ingrijpende veranderingen in wetgeving, af met collega’s van andere wooncorporatie over het onderzoeken van de gevolgen van externe ontwikkelingen.

Je wordt onderdeel van de afdeling Wonen, waar je nauw samenwerkt met de Manager Wonen. Je verbindt beleid en uitvoering, ondersteunt de Bestuurder bij prestatieafspraken en bestuurlijk overleg, en stemt beleidsthema’s af aan de vastgoedsturingstafel met collega’s als de Portefeuillemanager, Assetmanager, Adviseur Duurzaamheid en Business Controller. Ook werk je samen met Teamleiders, Specialisten en de Projectleider Bewonersbetrokkenheid.

Als je het leuk vindt om met verschillende belangen om te gaan, graag initiatief neemt en om kunt gaan met tegenslag, zoals last-minute wijzigingen door politieke ontwikkelingen, dan is dit een baan voor jou.

Werkweek

Plaatsvervanger voor personeelsfoto
Strategisch Beleidsadviseur Wonen

Op een leuke werkdag voer je inspirerende gesprekken met externe partners. Je doet goede ideeën op, weet vervolgens ook intern jouw collega’s hiervoor te enthousiasmeren en krijgt samen dingen voor elkaar.

Op een minder leuke werkdag wordt er anders besloten dan wat jij had voorgesteld of wordt jouw voorstel flink bijgesteld.

  • 07:00
  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
    • Overleg met stakeholders zorginstellingen
    • Voorbereiden prestatieafspraken
    • Pilot nieuwe woonvormen uitwerken
    • Overleg met Projectleider Bewonersbetrokkenheid
    • Rapportage aan bestuurder opstellen
    • Evaluatie lopende projecten
    • Afstemming met Manager Wonen
    • Lunch
    • Opstellen memo betaalbaarheid en doorstroming
    • Afstemming met gemeente
    • Weekafsluiting en voorbereiding volgende week

Voorbeeld uit de praktijk

Je bent al bezig met de voorbereiding van de jaarlijkse huurverhoging, wanneer opeens een nieuw wetsvoorstel wordt ingediend waarin staat dat de huren tijdelijk worden bevroren. Wat doe je?

Als de wet wordt aangenomen, kunnen alle plannen weer worden gewijzigd. Maar voor het zover is, moet je rekening houden met twee verschillende scenario's. In overleg met collega’s besluit je daarom beide scenario’s uit te werken: één waarin de huren worden bevroren en er dus minder inkomsten zijn, en één waarin de verhoging wel doorgaat.

Groeipad

We werken met een ontwikkelmodel. Binnen dit model kun je groeien in salaris als je goed presteert (daar valt ook gedrag onder). Woonopmaat staat daarbij ook altijd open voor interne sollicitaties, ook als mensen niet geheel aan de eisen voldoen. Met behulp van opleidingen en begeleiding/(externe) coaching helpen we mensen dan goed te landen in de nieuwe functie.

Strategisch Beleidsadviseur Wonen

Werken bij Woonopmaat

Woonopmaat is een wooncorporatie met zo'n 9.000 woningen in Heemskerk, Beverwijk en Wijk aan Zee. Vanuit het kantoor in Heemskerk werken we met bijna 90 medewerkers elke dag met toewijding aan het bieden van een fijn thuis voor onze bewoners.

Bij Woonopmaat staat de kracht van de medewerkers centraal.  We stimuleren creativiteit en maatwerk. Dankzij korte lijnen tussen collega’s van diverse afdelingen is succes mogelijk.

Bewonersbetrokkenheid en gastvrijheid zijn belangrijke kernwaarden. Bewoners betrekken we van het begin af aan bij projecten. En in de toekomst zetten we de deur nog verder open. Begin 2026  werken we vanuit een 'nieuw' pand. Hier zijn onze bewoners welkom voor een kopje koffie. Persoonlijk contact vinden we belangrijk.

  • Heemskerk (Noord-Holland)
  • 50% / 50%
  • Gem. leeftijd is 49 jaar
  • 90 medewerkers
  • Smart casual
  • Thuiswerkmogelijkheden

Collega's

Foto van medewerker Cisca
Foto van medewerker Richard
Foto van medewerker Denny
Foto van medewerker Sam
Foto van medewerker Marjon
Foto van medewerker Marloes
Foto van medewerker Sacha
Foto van medewerker Jacqueline

Cisca - Projectleider Bewonersbetrokkenheid afdeling Wonen

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Werken bij een corporatie betekent dat je dicht bij de maatschappij staat. Bij Woonopmaat kan je echt iets betekenen voor bewoners. Met de bewoners werken we samen aan een betere woning en leefomgeving.

Wat was je vorige baan?
Bewonersbegeleider in renovatie & sloop- nieuwbouwprojecten

Wat doe je in je vrije tijd?
Ik ga graag naar concerten en ik hou van reizen

Richard (41) - Projectregisseur (afdeling Vastgoed)

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Je thuis voelen is voor iedereen natuurlijk essentieel. Hoe mooi is het dan om iedere dag te werken aan een fijn thuis voor onze huurders. Wat maakt het eigenlijk dat je fijn woont in een wijk of huis? Ik vind het mooi om samen met onze huurders en een team gedreven collega's te dromen van nieuwe plannen en deze dromen uiteindelijk ook nog eens waar te maken.

Wat was je vorige baan?
Accountbeheerder VVE

Wat doe je in je vrije tijd?
Ik ben graag buiten. Of het nu gaat om wandelen met de hond, sporten of lekker bezig in de tuin. Stilzitten doe ik weinig.

Denny - Verhuurmakelaar afdeling Wonen

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik werk al een ruime tijd in de corparatiesector en maakte kennis met de functie verhuurmakelaar en raakte enthousiast! Het mooie aan deze functie vind ik dat je verantwoordelijk bent voor het gehele verhuurproces wat de functie heel dynamisch maakt. Bij Woonopmaat heb ik de kans gekregen om mij verder te ontwikkelen als Verhuurmakelaar.

Wat was je vorige baan?
Ik heb gedetacheerd gewerkt in verschillende functies onder andere woonconsulent, opzichter

Wat doe je in je vrije tijd?
Lekker sporten, met vrienden naar concerten of festivals

Sam (26) - Financial Controller, afdeling Bedrijfsvoering

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik heb gekozen voor een carrière als financial controller bij Woonopmaat omdat het me een uitdagende werkomgeving biedt waarin ik mijn financiële expertise kan benutten. Bij een woningcorporatie kan ik niet alleen impact maken, maar ook groeien en mij verder ontwikkelen als finance professional. Het is mijn eerste fulltime baan, en ik zie het als de perfecte omgeving om mijn vaardigheden verder te versterken. De mogelijkheid om bij te dragen aan efficiëntere processen en tegelijk mensen te helpen, spreekt me enorm aan.

Wat was je vorige baan?
Financieel medewerker - Bakker Administratie B.V.

Wat doe je in je vrije tijd?
Sporten en gezellig uiteten

Marjon (54) - Communicatie-Adviseur bij afdeling organisatie advies

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Werken bij een woningcorporatie geeft me veel voldoening. Met mijn werkzaamheden lever ik een bijdrage aan de maatschappij en kan ik wat voor mensen betekenen. Werken bij Woonopmaat is voor mij werken bij een heel fijne werkgever. Lokaal actief en betrokken.

Wat was je vorige baan?
Beleidsadviseur bij Woonopmaat

Wat doe je in je vrije tijd?
Wandelen in de natuur

Marloes (42) - Projectleider ICT

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Na ruim 14 jaar bij dezelfde corporatie gewerkt te hebben vond ik het tijd om eens te kijken hoe het er bij een andere corporatie aan toe gaat. Daarnaast was het lekker dichtbij huis. Het bleek de juiste keuze! Na 2,5 jaar bij Verhuur te hebben gewerkt kwam de kans voorbij om als Projectleider ICT door te groeien. Nu kan ik mij verder ontwikkelen in mijn nieuwe rol. Woonopmaat biedt tal van mogelijkheden om je verder te ontwikkelen.

Wat was je vorige baan?
Senior Woonmakelaar

Wat doe je in je vrije tijd?
Ik klus graag in mijn huis en verander regelmatig van interieurstijl.

Sacha (53) - Adviseur dienstverlening - Team organisatie advies

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Een fijne organisatie met een prachtig maatschappelijk doel, waar we samen met gezellige collega’s echt het verschil maken voor onze bewoners. Bij Woonopmaat wordt eigen initiatief en eigenaarschap enorm gewaardeerd. Het is een werkgever waar je talent opvalt en waar je volop kansen krijgt om je te ontwikkelen en door te groeien, op een manier die helemaal bij jou past.

Wat heb je gestudeerd?
HBO Facility Management

Jacqueline (45) - Portefeuillemanager

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Bij Woonopmaat staan we op dit moment voor grote, maar mooie uitdagingen. Hierin word je vanuit de organisatie op verschillende (denk aan flexibel werken, cursussen, netwerken etc.) manieren ondersteund. Het fijne is dat je samen met je collega's het verschil kan maken voor onze huurders.

Wat was je vorige baan?
Assetmanager

Wat doe je in je vrije tijd?
Met mijn kinderen aan de boemel.

Sollicitatieproces

Sollicitatie (vanwege selectiedoeleinden kunnen je CV en motivatiebrief worden gedeeld met beoordelaars binnen de organisatie)
± Binnen 2 weken
Eerste gesprek met leidinggevende en collega
± Binnen 1 week
Tweede gesprek met collega's
± Binnen 1 week
Overleggen VOG en arbeidsvoorwaardengesprek met HR

Interessante baan?

Interesse Solliciteer nu
Terug naar boven